30 λεπτά άσκησης την ημέρα εμποδίζουν κάθε 12ο θάνατο
Μάρτιος 20, 2019

Διαταραχές Ύπνου

Αναφέροντας ένας άνθρωπος την εμπειρία μιας άγρυπνης νύχτας, κερδίζει την πραγματική συμπόνια, γιατί όλοι μας γνωρίζουμε το συναίσθημα της κόπωσης και κακουχίας μετά από μια άγρυπνη νύχτα καθώς και καθ’ όλην την διάρκεια της ημέρας που ακολουθεί.

Δεν υπάρχουν αξιόπιστες επιστημονικές ενδείξεις, γιατί οι άνθρωποι και τα ζώα πρέπει να κοιμούνται, παρά μόνο εύλογες υποθέσεις.

Σύμφωνα με την υπόθεση της αναγέννησης, ο ύπνος είναι απαραίτητος για την ανάπτυξη, την αναδόμηση των οργάνων και την αναγέννηση του ανοσοποιητικού συστήματος και του μεταβολισμού.

Η ψυχική υπόθεση δηλώνει ότι ο ύπνος εξασφαλίζει την επεξεργασία των εμπειριών, αντλεί κανόνες από την εμπειρία της ημέρας και εδραιώνει τη μνήμη, δηλαδή : ο ύπνος καθαρίζει το μυαλό. Οι φάσεις του ύπνου, στις οποίες ονειρευόμαστε έντονα, φαίνονται να είναι υπεύθυνες για την εκμάθηση και τη διατήρηση της μνήμης (φάσεις REM, Rapid Eye Movement). Στα βρέφη, ο ύπνος χρησιμεύει επίσης για την ανάπτυξη του εγκεφάλου.

Ένας τρόπος προσέγγισης της λειτουργίας του ύπνου είναι να παρακολουθήσετε τι συμβαίνει κατά τη διάρκεια της στέρησης του ύπνου. Συνεχώς ξύπνιοι εργαστηριακοί αρουραίοι υποφέρουν όλο και περισσότερο από λοιμώξεις. Στον άνθρωπο, μια χρόνια έλλειψη ύπνου αυξάνει τον κίνδυνο παχυσαρκίας και διαβήτη. Αυτό ακούγεται παράδοξο, επειδή το σώμα καίει λιγότερες θερμίδες ενώ κοιμάται. Στην πραγματικότητα, κάποιος που κοιμάται μόνο τέσσερις έως πέντε ώρες κατά μέσο όρο έχει 50 τοις εκατό επιπλέον κίνδυνο για υπέρβαρο. Σύμφωνα με ερευνητές του Πανεπιστημίου Columbia, της Νέας Υόρκης, αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι η έλλειψη ύπνου επηρεάζει την όρεξη και τον έλεγχο κορεσμού στον εγκέφαλο. Ο ίδιος ο εγκέφαλος χρειάζεται κανονικό ύπνο. «Η αντίληψη και η γνώση είναι οι πρώτες που χάνονται σε περίπτωση έλλειψης ύπνου», τονίζουν οι ειδικοί.

Μια μελέτη του πανεπιστημιακού νοσοκομείου Schleswig-Holstein αποδεικνύει ότι οι άνθρωποι με μικρότερες περιόδους βαθέως ύπνου έχουν συχνά προβλήματα μνήμης. Αυτό υποστηρίζει την ψυχική υπόθεση και θα μπορούσε να εξηγήσει γιατί στην Τρίτη ηλικία είμαστε λιγότερο ικανοί να συγκρατήσουμε αυτά που έχουμε μάθει. «Η αρχιτεκτονική του ύπνου αλλάζει σημαντικά καθ ‘όλη τη διάρκεια ζωής», εξηγεί ο διευθυντής μελέτης Jutta Backhaus. Ενήλικες ηλικίας 16 έως 25 ετών, διατηρούσαν σε ποσοστό 19% τον βαθύ ύπνο, ενώ το ποσοστό αυτό σε άτομα ηλικίας μεταξύ 36 και 50 ετών, ανερχόταν μόνο στο 3%.

Επομένως, η στέρηση του ύπνου έχει σημαντικές συνέπειες

Ο καθηγητής Jürgen Zulley του Πανεπιστημίου του Regensburg εκτιμά ότι περίπου ένας στους επτά Γερμανούς πάσχει από διαταραχές ύπνου. «Έχει γίνει μια διαδεδομένη ασθένεια που κοστίζει δισεκατομμύρια», λέει ο ερευνητής του ύπνου. Επειδή επηρεάζεται η ποιότητα ζωής και η απόδοση της εργασίας και αυξάνεται ο κίνδυνος εμφάνισης ασθενειών και ατυχημάτων.

«Σε μια έρευνα 300 ασθενών στο εργαστήριο ύπνου, περίπου οι μισοί είπαν ότι είχαν κοιμηθεί τουλάχιστον μια φορά τον τελευταίο μήνα στο τιμόνι», λέει ο καθηγητής Winfried Randerath της Γερμανικής Εταιρείας για την έρευνα στον ύπνο και την ιατρική ύπνου. Το σύνδρομο ημερήσιας κόπωσης είναι υπεύθυνο για κάθε τέταρτο αυτοκινητιστικό ατύχημα.

Τα έξοδα θεραπείας, περίθαλψης και αποκατάστασης της αϋπνίας ανέρχονται σε 700 εκατομμύρια ευρώ ετησίως.

Η αναζήτηση των αιτιών μιας διαταραχής του ύπνου δεν είναι εύκολη. Οι παθόντες συνήθως αναφέρουν ως κυριότερη αιτία το άγχος. Αλλά συχνά προκαλείται και από άλλες ασθένειες όπως οι καρδιακές παθήσεις, υψηλή πίεση του αίματος, την κατάθλιψη, το άσθμα, ρευματισμούς και συσπάσεις των άκρων , ή από φάρμακα όπως βήτα αναστολείς και ορμόνες. Για να μην αναφέρουμε ότι πολλές διαταραχές του ύπνου βελτιώνονται αυτόματα αν μειωθεί η κατανάλωση σε οινόπνευμα, τσιγάρα καθώς και η αλόγιστη παρακολούθηση τηλεόρασης.

Έως 30 τοις εκατό των ανδρών ροχαλίζει

Άλλες σημαντικές αιτίες των διαταραχών του ύπνου είναι το νυχτερινό ροχαλιτό. «Περίπου 20 έως 30 τοις εκατό των ανδρών και τουλάχιστον το 10 έως 20 τοις εκατό των γυναικών ροχαλίζουν», αναφέρουν οι ειδικοί. Συνήθως, αυτοί κλέβουν τον ύπνο των συντρόφων τους και την ποιότητα του δικού του ύπνου ενώ στο δέκα τοις εκατό, πρόκειται για νυχτερινή άπνοια. Αν τα επεισόδια άπνοιας εμφανίζονται περισσότερο από δέκα φορές την ώρα, θέτουν σε κίνδυνο την παροχή οξυγόνου στον εγκέφαλο. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε υπέρταση,αυξημένο κίνδυνο καρδιακής προσβολής και εγκεφαλικού επεισοδίου.

Δυστυχώς για πολλές διαταραχές, οι πάσχοντες και οι γιατροί συνήθως βασίζονται στη φαρμακευτική βοήθεια. Στη Γερμανία πάνω από 13 εκατομμύρια πακέτα βενζοδιαζεπινών αξίας περίπου 80 εκατομμυρίων ευρώ πωλούνται κάθε χρόνο. Ωστόσο, αυτές οι ουσίες έχουν εθιστικό δυναμικό. Όλο και περισσότεροι ασθενείς στρέφονται σε εναλλακτικές λύσεις με σκευάσματα χαμηλότερου κινδύνου. Η επίδρασή τους, ωστόσο, είναι αδύναμη ή αμφίβολη, γιατί οι ποσότητες των επιμέρους φυτικών δραστικών συστατικών είναι πολύ χαμηλές. Πλήθος ιατρικών μελετών αναφέρουν την βαλεριάνα ως εναλλακτική λύση.

Μικρές συμβουλές για καλύτερο ύπνο:

• ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΒΑΡΥ ΓΕΥΜΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΕΙ ΑΛΚΟΟΛΟΥΧΩΝ
• ΚΑΝΤΕ ΜΙΑ ΧΑΛΑΡΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ
• ΑΠΕΝΕΡΓΟΠΟΙΗΣΤΕ ΤΙΣ ΣΥΣΚΕΥΕΣ ΣΑΣ
• ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΑΓΧΩΤΙΚΕΣ ΣΚΕΨΕΙΣ
• ΣΤΑΘΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΥΠΝΟΥ
• ΕΞΑΣΦΑΛΙΣΤΕ ΤΙΣ ΣΩΣΤΕΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΥΓΙΕΙΝΗΣ ΤΟΥ ΥΠΝΟΥ
• ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΕΙΤΕ ΤΟΝ ΕΙΔΙΚΟ

Δείτε τα πακέτα εξετάσεων μας ΕΔΩ

Κλείστε το ραντεβού σας στο 210-6250100 η συμπληρώστε την φόρμα επικοινωνίας και το αρμόδιο τμήμα του Medihall θα σας καλέσει άμεσα.

Φόρμα Επικοινωνίας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Chat Now!
Loading...